Bun venit !

Christian Fish/Cross Ai ajuns pe o pagina anexa - extensie la cele 4 pagini principale administrate de Familia Crestina!

20080130

Casatoria sa fie tinuta in toata cinstea - de John Piper

Continuare din pagina de Resurse

...Scopul meu in aceasta dimineata este sa va chem, in Numele lui Isus, pentru gloria lui Dumnezeu si spre binele vostru si al comunitatii voastre, la o sincronizare cu Dumnezeu in ceea ce priveste casatoria si la o desincronizare cu cultura vestica seculara.

In aceasta vara am citit, impreuna cu familia, Evanghelia dupa Luca, iar martea trecuta am citit la sfarsitul capitolului 14 ca Isus a zis: "Tot asa, oricine dintre voi, care nu se leapada de tot ce are, nu poate fi ucenicul Meu." Isus cheama la o detasare radicala fata de lucruri, de dragul imparatiei. Apoi, aparent pe neasteptate, el spune: "Sarea este buna; dar daca sarea isi pierde gustul ei de sare, prin ce i se va da inapoi gustul acesta? Atunci nu mai este buna nici pentru pamant, nici pentru gunoi, ci este aruncata afara. Cine are urechi de auzit, sa auda."Care este legatura? Le-am spus alor mei (iar acum va spun voua): crestinii sunt sarea pamantului in sensul ca ei nu sunt in cadenta cu valorile lumii, ci in cadenta cu valorile lui Dumnezeu. Toate neamurile cauta ce sa poarte, ce sa manance si sa bea, ce masini sa conduca si cu ce lucruri sa se distreze. Insa voi trebuie sa fiti liberi fata de aceste lucruri si sa cautati mai intai imparatia si, astfel, veti fi sare.

Lumea este ca o bucata de hamburger care nu are nici un gust. Are nevoie de sare, pentru a o pastra si pentru a o face sa aiba gustul bucuriei eterne. Insa asa o mare parte a Bisericii de azi este atat de mult condusa de lume - televiziunea, radioul, revistele, ziarele si vocile care ne cheama la a ne conforma culturii - incat Biserica devine doar o alta bucata nesarata de hamburger. Iar cand Biserica coboara la nivelul lumii, ceea ce obtinem NU este un hamburger sarat, ci doua bucati de hamburger nesarate si fara nici un gust.
In aceasta dimineata va chem sa iesiti din cadenta cu lumea in ce priveste problema casatoriei. Sa va luati ideile despre casatorie, nu de la spiritul vremii, ci de la Dumnezeu, Care a facut cerul, pamantul si tot ceea ce exista in ele - si casatoria - pentru gloria Numelui Sau si spre binele poporului Sau.
Sa ne uitam la contextul versetului 4 din Evrei 13 pentru a simti gustul acestei porunci de a cinsti casatoria. Intradevar acest pasaj este plin de savoare. Aceasta nu este o lista de porunci fara gust pentru comportamentul crestin. Contextul este acela al dragostei, al milei, al increderii, al sperantei si al libertatii. Cu alte cuvinte, este sarat, are gust.
Versetul 1 spune: "Staruiti in dragostea frateasca", continuati sa-i iubiti pe ceilalti crestini. Versetul 2 spune: nu-i iubiti numai pe crestinii care va sunt apropiati, ci iubiti-i si pe cei care nu va sunt familiari. Aratati-le ospitalitate, iar Dumnezeu va va surprinde cu neasteptate binecuvantari. Versetul 3 apune: iubiti-i pe cei din inchisoare si pe cei care nu sunt bine tratati. Astfel, iubiti-i pe credinciosii apropiati, iubiti-i pe cei care nu va sunt atat de apropiati, iubiti-i pe cei care sunt inchisi. Apoi vine versetul 4: Cinstiti casatoria si pastrati patul curat! Urmeaza versetul 5: Nu iubiti banii! "Sa nu fiti iubitori de bani!" Acest verset este urmat de promisiunile care elibereaza, anume ca Dumnezeu niciodata nu te va uita sau parasi, ci va fi Ajutorul tau, astfel ca, daca te increzi in Dumnezeu, nu ai nevoie sa tanjesti dupa bani.

Cred ca acesta este un paragraf care are sare. Este modul de viata radical, propus de Isus. Nu iubiti banii! Incredeti-va in Dumnezeu! Iubiti-i pe crestini, iubiti-i pe cei care va sunt straini, iubiti-i pe cei care sunt inchisi, iubiti-i pe cei loviti! Si chiar in mijlocul acestui mod de viata complet diferit, sarat, fara sa semene cu lumea, ci semanand cu Dumnezeu, se spune: "Cinstiti casatoria! Pastrati patul curat!"

Nu stiu cum intelegeti voi aceasta porunca. Iata cum o inteleg eu, si sper ca si voi s-o intelegeti asa. Cand "Cinstiti casatoria" apare chiar in centrul poruncii de a-i iubi pe crestini, de a-i iubi pe cei care ne sunt straini, de a-i iubi pe cei inchisi, de a-i iubi pe cei loviti, de a nu iubi banii, de a avea increderea ca Dumnezeu are grija de tine, o vad ca o veste buna. A cinsti casatoria este ca si cum i-ai iubi pe crestini. A cinsti casatoria este ca si cum i-ai iubi pe cei care-ti sunt straini. A cinsti casatoria este ca si cum i-ai iubi pe cei inchisi. A cinsti casatoria este ca si cum nu ai iubi banii, pentru ca Dumnezeu doreste sa aiba grija de tine.

Iar cand vad la sfarsitul versetului 4 urmatoarele: "caci Dumnezeu va judeca pe curvari si pe preacurvari", adica faptul ca Dumnezeu ii va judeca pe cei care profaneaza patul conjugal, ca Dumnezeu ii va judeca pe cei care nu cinstesc casatoria, cand vad acel avertisment, nu vad un Dumnezeu cu mana pe tragaci. Nu vad un Dumnezeu iute la manie, care abia asteapta sa-l lichideze pe curvar sau pe cel care comite adulter. Ceea ce vad aici este o intarire serioasa, reala, a dragostei pentru oameni. Lui Dumnezeu Ii face placere atunci cand ii iubim pe crestini, Ii face placere cand ii iubim pe cei ce ne sunt straini, Ii face placere cand ii iubim pe cei inchisi, Ii face placere cand nu iubim banii, ci ne incredem in El pentru nevoile noastre, Ii face placere atunci cand cinstim casatoria. De ce? Deoarece dragostea le face bine crestinilor, le face bine celor care ne sunt straini, celor care sunt inchisi, celor care sunt loviti, iar a nu iubi banii face bine sufletelor noastre, iar a cinsti casatoria ne face bine noua si societatii noastre. Prin urmare, Dumnezeu ar fi lipsit de dragoste daca nu i-ar judeca pe cei care necinstesc casatoria, o profaneaza, o trivializeaza, o ridiculizeaza si o trateaza cu dispret.

Asadar, sper ca simtiti gustul acestui paragraf. Este sarat in mod placut. Contine mult din Dumnezeu, multa dragoste si o cantitate suficienta de lucruri extrem de importante, cum ar fi avertismentul judecatii si promisiunea ca Dumnezeu nu ne va uita sau parasi daca ne incredem in El.

Chemandu-va, in aceasta dimineata, sa cinstiti casatoria, sa pastrati patul conjugal curat, sper ca auziti ceva din chemarea suprema a lui Isus de a fi niste crestini radicali, liberi, iubitori si in contra curentului lumii.
Acum dati-mi voie sa schitez cateva moduri specifice prin care putem sa cinstim casatoria:1.Mai intai, nu confundati casatoria cu relatiile homosexuale sau lesbiene.
In martie, Minneapolis a devenit al 19-lea oras american care a inceput sa trateze relatiile homosexuale si lesbiene ca "parteneriate domestice", cu o oarecare recunoastere legala. Angajatii din acest oras pot sa-si ia cateva zile libere in caz de boala sau deces al unuia dintre "partenerii lor domestici".

Minnesota, la fel ca alte state de pana acum, nu permite casatoriile legale intre oameni de acelasi sex. Insa tot mai mult sunt permise "parteneriatele" si sunt oferite drepturi legale in aproape toate felurile posibile. Star Tribune (cotidian american, n.trad.) din 31 mai, la p. 13A, informeaza, de exemplu, ca o organizatie a estimat ca in America ar exista 10.000 de copii de cupluri lesbiene, conceputi prin insamantare artificiala. Scolile din zona Minneapolis a oferit cursuri de educatie pentru homosexuali si lesbiene, inca din 1987. Minnesota nu are inca legi, ca stat, care sa impiedice adoptiile din partea cuplurilor homosexuale sau lesbiene. Organizatia Children's Home nu are inca o politica vizavi de plasamentul copiilor in familii cu parteneri de acelasi sex, se spune in articol. Articolul se incheie cu aceste cuvinte: "Agitatia din jurul copiilor cuplurilor lesbiene nu este decat o reflectare a tendintelor generale ale societatii. ... Casatoria este inca la moda...". Crestinii care traiesc dupa Biblie si care doresc sa fie sarea pamantului vor sta impotriva acestei "tendinte generale a societatii". Si iata care este motivul principal: "parteneriatele" homosexuale si lesbiene nu sunt casatorii, ele sunt o uraciune inaintea lui Dumnezeu. Levitic 18:22 spune: "Sa nu te culci cu un barbat cum se culca cineva cu o femeie. Este o uraciune." (Lev. 20:13). Pavel arata foarte clar in Romani 1 ca o societate care il respinge tot mai mult pe Dumnezeu, va degenera tot mai mult in ceea ce priveste homosexualitatea (vs. 26-27) si, ca oameni lasati tot mai mult in voia unor patimi scarboase, ei vor fi tot mai hotarati in a sustine ca aceste lucruri nu numai ca ar trebui permise, dar si privite ca bune (v. 32).

Ceea ce vreau sa spun aici este simplu: a numi relatiile homosexuale si lesbiene casatorii sau a le trata drept casatorii inseamna sa tratezi o uraciune drept casatorie. Si acest lucru este exact opusul a ceea ce inseamna a tine casatoria in cinste si patul conjugal curat. Prin urmare, primul mod prin care cinstim casatoria in zilele noastre este sa nu o confundam cu uraciunea parteneriatelor homosexuale si lesbiene.La inceput Dumnezeu a creat barbatul si femeia dupa chipul Sau, i-a binecuvantat si le-a spus sa creasca, sa se inmulteasca si sa umple pamantul. Apoi Biblia spune: "De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de nevasta sa si se vor face un singur trup" (Gen. 1:27-28, 2:24). Aceasta este gloria acestei proprietati pretioase si onorabile, numita casatorie: un singur barbat si o singura femeie, unindu-se unul cu celalalt in mod voluntar, prin legamant si prin unire sexuala, pana cand moartea ii va desparti.

Judecata lui Dumnezeu impotriva relatiilor sexuale si lesbiene nu este datorata faptului ca El este unul care ucide bucuria, ci faptului ca El se opune la ceea ce ucide bucuria. Iar opozitia noastra fata de asemenea parteneriate nu este datorata unor prejudecati vizavi de homosexualitate, asa cum tot auzim, ci unei convingeri solide si rationale ca Dumnezeu stie mai bine decat oricine ce este bine pentru noi si pentru societatea noastra.

Al doilea mod prin care cinstim casatoria este sa nu curvim si sa nu comitem adulter.
Este ceea ce spune a doua jumatate a versetului: "patul sa fie nespurcat, caci Dumnezeu va judeca pe curvari si pe preacurvari." Cuvantul tradus cu "curvar" se refera la ceva distinct de adulter. Autorul are in minte doua moduri de necinstire a casatoriei si de profanare a patului conjugal: adulterul si curvia. In esenta, amandoua comit acelasi rau, acela de a avea relatii sexuale cu cineva care nu este sotul/sotia din punct de vedere legal. Se numeste adulter daca esti casatorit si curvie daca nu esti casatorit. Insa amandoua necinstesc casatoria si profaneaza patul conjugal deoarece Dumnezeu a facut din casatorie, numai din casatorie, locul sfant, sigur si, in sfarsit, locul bucuriei, in ce priveste relatiile sexuale (1 Cor. 7:2). Textul spune ca Dumnezeu ii va judeca pe curvari si pe cei care comit adulter deoarece acestia necinstesc casatoria si profaneaza patul conjugal. Cu alte cuvinte, judecata lui Dumnezeu se abate asupra celor care nu se pocaiesc si care distrug ceea ce este pentru bucurie.
Acest cuvant, "pocait", ne duce la al treilea si ultimul mod (desi mai sunt multe altele) prin care cinstim casatoria si tinem patul conjugal curat.

Cinstim casatoria daca renuntam la un trecut necurat, dar iertat, si traim mai departe curati si fericiti.
Textul spune: "Dumnezeu va judeca pe curvari si pe preacurvari." La fel cum 1 Cor. 6:9-10 spune: "nici curvarii, nici preacurvarii nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu." Insa chiar urmatorul verset spune: "Si asa erati unii din voi! Dar ati fost spalati, ati fost sfintiti, ati fost socotiti neprihaniti, in Numele Domnului Isus Hristos, si prin Duhul Dumnezeului nostru."
Asadar, exista o judecata pentru curvari si pentru cei ce comit adulter insa nu pentru toti. Pentru unii exista posibilitatea de scapare. Epistola catre Evrei propovaduieste acest lucru foarte clar. In Evrei 9:27-28 se spune: "Si dupa cum oamenilor le este randuit sa moara o singura data, iar dupa aceea vine judecata, tot asa, Hristos, dupa ce S-a adus jertfa o singura data, ca sa poarte pacatele multora, Se va arata a doua oara, nu in vederea pacatului, ci ca sa aduca mantuirea celor ce-L asteapta."

Puteti vedea, asadar, ca va fi o judecata. Insa Hristos a purtat pacatele multora, luand asupra Lui pedeapsa pentru curvia si adulterul lor. Iar acum El va veni a doua oara, nu pentru a mai face lucrul acesta, ci pentru a ne mantui de judecata finala.
Sau sa ne uitam la Evrei 10:12-13: "El, dimpotriva, dupa ce a adus o singura jertfa pentru pacate [si pentru curvie si adulter], S-a asezat pentru totdeauna la dreapta lui Dumnezeu si asteapta de acum ca vrajmasii Lui sa-I fie facuti asternut al picioarelor Lui."
Observati din nou doua lucruri: Hristos a luat asupra Lui pacate cum sunt curvia si adulterul si a platit pedeapsa pentru acestea prin propria Lui moarte. DAR vine un timp cand vrajmasii Lui vor fi facuti asternut al picioarelor Lui. Va fi o judecata.

Ceea ce observam este ca exista doua grupuri de oameni: cei ale caror pacate sunt acoperite si iertate de Isus (8:12; 10:17-18) si cei ale caror pacate vor marturisi impotriva lor la judecata. Ceea ce face diferenta este intoarcerea de la pacat la Dumnezeu, prin Isus, pentru a primi iertare si ajutor. Evrei 7:25 spune: "Isus poate sa mantuiasca in chip desavarsit pe cei ce se apropie de Dumnezeu prin El."
Renunta la curvie! Renunta la adulter! Vino la Dumnezeu prin Isus, iar El te va mantui pentru totdeauna. El te va ajuta sa renunti la un trecut necurat, dar iertat, si sa traiesti mai departe curat si fericit.
Ideea mea este urmatoarea: aceasta traire, cu constiinta iertarii si cu speranta, va aduce cinste casatoriei. Si aceasta pentru ca Dumnezeu a creat casatoria pentru a fi imaginea vie a relatiei de dragoste dintre Hristos si mireasa Sa, Biserica (Efeseni 5). Astfel, cei care onoreaza cel mai bine aceasta intentie sunt cei care traiesc iertarea, curatia si bucuria pe care Dumnezeu a intentionat sa le ilustreze casatoria.

Mai sunt atat de multe lucruri care ar putea fi spuse. Si nu ma indoiesc ca Dumnezeu iti vorbeste prin moduri la care eu nici n-am visat vreodata c-ar vorbi. Astfel, las restul pe seama lucrarii Duhului Sfant, a Cuvantului lui Dumnezeu si a rugaciunii in viata ta. Fie ca Dumnezeu sa ne faca oameni cu adevarat sarati spre binele societatii noastre decadente.
Tradus de Tiberiu Pop

Niciun comentariu: